onsdag 6 juni 2012

Dag 16. Glimminge plantering (53 km)



(Foto: Hovs hallar reser sig ur havet.)

Laholmsbukten är historia. Klockan halv två var jag färdiglunchad, färdigfikad och färdigdiskad vid Grötvik. Kurs mot Laxvik. I höjd med Gullbranna, cirka fem kilometer från land, gick jag rakt söderut i en och en halv timme och började sedan styra mer åt sydväst, mot de mäktiga klippbranterna vid Hovs hallar.

Överfarten mätte cirka 26 kilometer, fyra timmars non-stop paddling i behagliga vindar av alla format: sidvind, medvind, motvind. Vågorna blev allt lugnare ju längre dagen led. Sammantaget en fin dag på vattnet, som avslutades med tre timmars paddling utmed Bjärehalvön, in mot Skälderviken.

Vid Glimminge plantering råder stillhet och harmoni. Havet ligger helt tyst. 49 ovanligt snälla svanar småsover i vattenbrynet nedanför tältet.

Långt bort i väster blinkar Kullens fyr.

2 kommentarer:

  1. Olaus von das läder!!! Jag blir harmonsik, orolig, lycklig och lite avundsjuk över dina eskapader. Om det inte var du som satt i kajaken skulle jag nog varit mycket orolig. Jag litar på att du fortfarande är en klok man trots ditt något aggresiva äventyr.

    Ser ändå ut som om du har haft ganska tur med vädret eller?

    Keep on kajaking.... Syns i Stockholm

    SvaraRadera
  2. Heja Ola friskt humör!
    Ringenäs, du fina Ringenäs. Verkade ju en ganska smärtfri paddling till planteringen, så OM du skulle glömt något i Ringenäs tolkar jag dig som det gör dig ingenting. Bara att paddla tillbaka och hämta.

    /Bläck

    SvaraRadera