tisdag 19 juni 2012

Dag 29. Arpö (53 km)



(Foto: Äntligen skärgård igen.)

Människor som jag träffar "längs vägen" frågar ofta om vädret, implicit om sol och värme. Jag svarar att det var soligt och varmt första veckan i Bohuslän, molnigt och småkyligt längs Hallands kust, åter varmare och mer soligt kring Skåne.

Det är trevligt med sol och värme, men i lagom doser. Blir det för mycket av det goda steks jag sönder i kajaken. Det är en utsatt tillvaro.

I övrigt är sol och värme i princip irrelevant för min paddling - det enda som intresserar mig när det gäller just väder är vindstyrka och vindriktning. Dessa två faktorer är absolut avgörande för riskbedömningen och för hur långt jag kommer på en dag ... utöver ork, lust, smärtor, hunger, roligheter på land, etc.

Idag blåste det 7-11 m/s nästan hela dagen. Medvind, västliga vindar. Det gick fort framåt (i paddlingshänseende) ... och det var samtidigt skonsamt för kroppen.

Vid några tillfällen fick jag vara extra uppmärksam på snabba och sköljande vågor akterifrån, men mestadels var det bara fullt blås österut ... från nordvästra delen av Pukaviksbukten, förbi Karlshamn och Ronneby, med slutlig landstigning på norra sidan av Arpö i Karlskronas skärgård.

Dagens lyxfika ägde rum på Gökalv, en liten udde söder om Ronneby. Där stod Anna (Pelles mamma) och väntade med hemlagad västerbottenpaj, minitomater, jordgubbar och kladdkaka. När du hade åkt blev jag lite tårögd ... Tack snälla Anna!

2 kommentarer:

  1. Sån´ är hon min mamma, snäll:-) och massa go mat, va skoj att du fick möjlighet att oxå glida in i Gökalvsviken - välkommen till Blekinge!
    Såsom Victorianska familjen skriver.., njuter av att läsa dina rader! - tack & fortsatt god jakt på resan i sig.
    Varma hälsningar från Laguna´- Pelle

    SvaraRadera
  2. Heja heja Ola!! Vilken fint skriven blogg o fina bilder! Och vad kul att du träffade vår Anna! :-) Önskar fortsatt lycka! Kramar från Ija

    SvaraRadera