måndag 2 juli 2012

Dag 42. Trigöta (0 km)



(Foto: En eld denna kväll.)

Bland tallarna på Trigöta ville jag stanna. Så jag stannade ... och fick under förmiddagen uppleva en silvertärnas snabba och upprepade flygattacker mot en mindre snabb havsörn. Konststycket var i det pågående och fortsatte vidare norrut, över Hjälmgarnsö.

Trigöta är också ett tillhåll för icke flygkunniga krabater. Ja, min kunskap om spillning är bristfällig, men jag förstår att minst ett större djur och minst ett mellanstort djur driver omkring i grannskapet. För att tala klarspråk: De dumpar sina fekalier kring vårt gemensamma (?) läger.

Jag skulle vilja prata med dem, fråga varför. Men också fråga hur deras vardag ser ut, vad de gör när de känner sig ensamma på vår lilla ö. Umgås de på fredagar eller vill de helst av allt äta upp varandra på söndag kväll?

Kroppen är utvilad och själen i ro. Tack Trigöta, jag visste att det skulle bli bra. Nu är jag mentalt redo för Stockholms skärgård ... för en dos av uppblossad sommarstress och en släng av ängsliga statusmarkörer ... för underbara öar och kanske några kära återseenden.

Preliminär färd går längs Nåttarö/Ålö/Utö (tis), Ornö/Nämdö (ons), Runmarö/Möja (tor), Finnhamn/Blidö (fre), Tjockö/Idö (lör). Men allt beror på vågor och vind.

Jag bjuder på kokande, svart kaffe.

4 kommentarer:

  1. Underbart. Och kanske också lite bitterljuv smärta över allt det vackra omkring dig? Hur kan själen vara annat än i ro där du är? Att vila i nuet och i upplevelsen är en konst.

    Allt medan vi som följer din blogg befinner oss i ett ständigt ekorrhjul av jobb, badrumsrenoveringar, semesterstress och annat ovidkommande trams.

    SvaraRadera
  2. Ekorrhjuls-Classe3 juli 2012 kl. 13:10

    Olaus min vän, det är en fröjd att läsa dina tankar och funderingar. Önskar jag kunde följa med dig till de sena pubkvällarna på Utö och Nämndö Bygdegård.

    SvaraRadera
  3. Oj, snart Stockholms skärgård redan! Känns som att du forsar fram längs Sveriges kust :)
    /Ylva

    SvaraRadera
  4. ....med denna fart kanske du hinner fram till Allsång på Skansen i kväll..../Ett Foxbone-fan:-)

    SvaraRadera