lördag 7 juli 2012

Dag 47. Askören (39 km)



(Foto: En helt annan vardag på färjan i farleden.)

Efter en god utefrukost i solen hos Maja på Möja paddlade vi iväg norrut, Tengroth och jag ... över lugna öppna vatten och förbi en lång rad pittoreska skärgårdsöar, bland annat Svartlöga, Söderöra och (Saltkråkans) Norröra.

Det nyss etablerade nattlägret på den lilla ön Askören skulle kunna vara nästan lika pittoreskt, om det inte vore för de gigantiska färjorna som går på hårdtrafikerad farled en bit bort.

Tur då att Tengroth alltid har med sig ett antal tunga, rogivande diktsamlingar på sina paddlingsutflykter. Efter en stunds högläsning i Kristina Lugns verk skrattar Tengroth glatt och frågar om jag hänger med. Det gör jag oftast inte. Hur ska jag förstå Kristina Lugn ... jag förstår ju inte ens mig själv.

Nyss var det högläsning ur en 503 sidor tjock diktsamling av Tranströmer. Jag låtsades förstå. Och nu sover Tengroth gott i sitt tält.

I morgon skiljs våra vägar. Vart Tengroth tar vägen, det vet ingen. Inte ens han själv. Men jag bör korsa farleden, gå in i Lidöfjärden och sikta mot Väddö.

2 kommentarer:

  1. Petra Lindberg8 juli 2012 kl. 00:10

    Det är ett sant nöje att läsa dina loggboksuppdateringar, med underfundiga existentiella funderingar :)
    God lycka på din färd!

    SvaraRadera
  2. Du är inte ensam om att inte förstå dig själv. Jag förstår inte heller mig själv. Det är tur att man i varje fall kan skratta åt det ibland.
    Lycka till på din fortsatta färd!

    SvaraRadera