söndag 10 juni 2012

Dag 20. Ålabodarna (0 km)



(Foto: Utsikt från Havsleden, över hav och Hilleshögs dalar.)

Klockan halv tio begav jag mig iväg mot Glumslöv, för att upptäcka världen och för att införskaffa några tuber liniment. Längs vägen kom jag i samspråk med diverse individer från bygden, bland annat med en välmående man mitt i den lilla byn Sundvik.

Vi pratade väder och vind och naturstigar och stränder och gårdscaféer och medicin och enklaste vägen till apoteket i nämnda Glumslöv. Han berättade att det är söndag, men att just dagen inte spelar någon roll eftersom det troligen inte finns något apotek i Glumslöv ... men att han egentligen inte alls vet eftersom han aldrig har varit på något apotek. Aldrig någonsin någonstans.

Efter denna dos av nya insikter valde jag att helt ändra inriktning på dagen. Istället för Glumslöv och onödiga apoteksbesök blev det ett par timmars promenad på den fina Havsleden, genom naturreservat och över gröna åkerängar. Kaffepaus i Borstahusen och sedan tillbaka igen.

En inblåsning har verkligen sina positiva sidor, utöver det att kroppen får en chans att vila. Det finns mycket att upptäcka utmed kusten.

Nu ser jag fram emot några fina paddlingsdagar, med lagom långa distanser och lagom långa dagar i kajaken. Inte som dagen då jag "erövrade" Skälderviken och Kullen efter totalt tio timmars aktiv paddling, pauser borträknade. Kroppen och knoppen var verkligen på upphällningen. Jag var farligt nära att kasta mig ut ur skeppet - i en begynnande galenskap - nödkissa länge i havet och simma snabbaste vägen till ett nytt land, till Danmark. Allt kändes bättre än att fortsätta paddla.

Nu vill jag uppleva industrihamnarna i Landskrona och Malmö, pigg i sinnet och med själslig innerlighet.

Det måste få bli en fin upplevelse.

1 kommentar:

  1. Bebos står redo med en liten Skåne och en kall Hof vid Kallis. Det ska jag se till så att jag ska. Om han så ska stå å invänta dig i dygn efter dygn så ska han göra det, så att han ska.

    SvaraRadera