söndag 24 juni 2012

Dag 34. Svartö (61 km)



(Foto: Ja, det är Kalmar slott.)

Jag lyckades få upp det feltajmade vänsterbladet ur vågen precis innan det var för sent. Oknöfjärd kunde ha blivit mitt abrupta och väldigt blöta slut på dagen.

Det var en klassisk väderväxling. När jag gav mig ut i nordöstlig kurs från Lövö mot Oknö var medvindarna och vågorna som de hade varit hela dagen, väldigt hanterbara. Det gick fort framåt.

Men bara ett par minuter efter att jag hade kommit ut på Oknöfjärd blev situationen radikalt annorlunda. Havet välde plötsligt in i fjärden, i form av snabba och branta vågor. Östkustvågor ...

Efter cirka 20 minuter var överfarten avklarad. Jag hade nödlandat på en pytteliten ö precis söder om Oknös Torneskär. Blöt, skärrad och torr i munnen. Jag la mig under ett träd vid stranden ... tänkte på gårdagens kvällsdopp, på dagens tidiga kanalpaddling inne i Kalmar, på fikapausen vid Grytö, på att maten och vattnet snart är slut. Och på hur världen nyss höll på att vändas upp och ned. Jag somnade nästan, under trädet vid stranden på den pyttelilla ön.

45 minuter senare var havet färddugligt igen, dock med en annalkande klass 1-varning på ingång för kvällen och natten.

Och nu är den här. Klass 1-varningen stampar på mitt tälttak och försöker dra isär träden som ger mig skydd. Det går inte.

2 kommentarer:

  1. Härliga tider Ola - håll huvet kallt!
    / pelle

    SvaraRadera
  2. På Fredrikskans, där spelar Sveriges bästa lag....visst ja...Guldfågeln Arena är det ju nu. Tyvärr kan man nog inte paddla dit Olaus. Annars är det en av Sveriges största sevärdheter! Japp, så är det!

    Ha det så bra gosse. Paddla väl. Jag vet att du klarar det, även om det hade känts tryggare för dig i en tvåmanna med Cokos!

    SvaraRadera