onsdag 27 juni 2012

Dag 37. Hasselö (35 km)



(Foto: Himmel över Händelöp.)

Gröt, ägg, juice, kaffe och fem smörgåsar med olika sorters pålägg. Allt detta - och mer därtill - kan man få till frukost på Örö. Det hembakade brödet är dessutom en stor vinnare.

Efter en lugn morgon med trevligt sällskap begav jag mig vidare norrut, förbi bland annat Eknö, Händelöp och Södra Malmö. Under några korta minuter fick jag även en skymt av Västervik, vid den snabba passagen över Borgfjärden. Jag får ge stan en mer ärlig chans vid annat tillfälle.

Av och till under dagen kom Örö tillbaka i tankarna ... speciellt den dramatiska berättelsen om Owe Wiströms fyra ensamma dygn på Bredskär mitt i december för ett antal år sedan. Båten drev iväg från ön men han blev kvar, med blöta kläder. Åkarbrasor och hallucinationer höll honom vid liv tills räddningen till slut kom. Dramat finns numera återgivet i en rad olika källor.

Mina egna betydligt mindre dramatiska draman för dagen utspelade sig på Långholmsudde och Marsholmen, med 45 minuters mellanrum. Skogen på de båda öarna fick bli mitt tillfälliga skydd mot himlens krafter, eftersom varken tak eller åskledare ingår i packningen. Jag satt på en liten sten i blöta byxor, räknade sekunder och hoppades på de goda marginalerna. Flertalet åskoväder drog förbi över kusten, från olika håll samtidigt. Total förvirring "där uppe".

Åskan, regnet och de mörka molnen gjorde paddlingen uppstyckad. Först sent på eftermiddagen nådde jag fram till Hasselö, där jag hoppades hitta ett lantcafé för en sen finfika. Det var stängt för dagen, visade det sig.

Istället råkade jag irra omkring mitt på Norrgården ... och lärde känna Eva Wallin. Hon förbarmade sig över både mig och mitt finfikasug, bjöd på finkaffe, finbullar, finsmörgåsar ... och en fin badbrygga för kvällsdoppet ... och en väldigt fin gräsmatta för tältet.

En fin kväll och tidig incheckning.

2 kommentarer:

  1. Det där kunde ha gått riktigt illa O, åska är spännande!!! Tur att du antagligen ser rejält medtagen ut, så att du lockar fram moderskänslor och finfika på var och varannan ö som besöks. Värmer lite i hjärtat med denna vänlighet, men frågan är ju om jag hade lyckats lika väl som en nutida luffare endast iklädd kajak....../H

    SvaraRadera
  2. Jag fick höra om ditt äventyr av Max. Nu prenumererar jag på din loggbok (bara så du vet). Du skriver helt underbart! Jag ler när jag läser. Du är begåvad. Begåvad är ett ord Max använder titt som tätt numera, för han vill nämligen få Felix att förstå att han är just det: "Felix, du är begåvad". Och ordet är som klippt och skuret även för dig Ola :-)

    SvaraRadera