torsdag 28 juni 2012

Dag 38. Svallholmen (52 km)



(Foto: Ankungar och Laxboa på Stora Grindö.)

Det var fullt pådrag i Evas varmluftsugn redan tidigt på morgonen. Deg in, kanelbullar ut, plåt efter plåt. Och jag fick med mig ett lass på vägen. Väldigt snällt.

Strax innan dagens första bullkalas på ett soligt skär paddlade jag rakt in i fem tyska attackpaddlare på fyraveckorspaddling i Sverige. Första frågan handlade om varför vädret är så dåligt. Jag visste inte. Sedan började de ställa en lång rad ingående frågor om mina kartor: "Where are your maps? Do you have many maps? What type of maps?" När allt var utrett per detalj sa vi hej då och önskade varandra trevlig sommar.

Efter mötet med mina nyblivna tyska vänner gick färden vidare till Stora Grindö. Där blev det varmrökt lax på Laxboa, mitt i den genuina skärgårdsidyllen och i en strålande sommarsol ... till glädje för både tyskar och svenskar. Ett antal ankungar tog siesta intill kajaken, och jag kunde inte sluta fotografera. Idyll. Idylliskt.

Under dagen tog jag mig igenom vackra Tjust skärgård, passerade Kvädöfjärden och gick slutligen igenom östra delen av Valdemarsviken ... upp genom ålsundet och Hägerösundet. De potentiella tältplatserna längs färden slog varandra i skönhet. Men när det verkligen började vankas bobygge för natten drabbades jag av svår tältplatsångest.

Jag cirkulerade fram och tillbaka mellan öarna, men allt jag nu såg var kottar, myror, blöt mossa, vassa stenar samt ett större kranium från ett större kadaver.

Vart tog idyllen vägen?

Det höll på att sluta med en mörk vik bland husvagnar på rad. Men i sista stund - ett sund från besvikelse - hittade jag Svallholmen. En slät häll att sitta på, sandbotten för kvällsdoppet, torr mossa som tältunderlag ...

Och inte en enda mygga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar