fredag 29 juni 2012

Dag 39. Fyrudden (3 km)



(Foto: Trubbel i kosthållningen.)

Efter 39 dagar på ensamkollo i naturen börjar utrustningen kräva allt mer i form av underhåll och reparationer.

Att "matväskan", som egentligen är en kameraväska från 70-talet, nöts av att åka in och ur kajaken flera gånger per dag, det är inte konstigt. Men att påsen för stormköket, avsedd att vara just en påse för ett stormkök, redan havererar i sömmarna, det är en konstig detalj.

I övrigt kan jag konstatera att ... ju färre saker, desto mindre underhåll och desto färre onödigheter att hålla reda på. Det gäller även kläderna i garderoben, "max två av varje" funkar utmärkt. Och mössan ...

Och mössan. Man kan paddla med den, fika med den, sova med den och umgås med den. Att leva utomhus dygnet runt kräver sin mössa, även mitt i sommaren.

Och paddlingen. I morse kände jag mig mer mörbultad än vanligt, sov till elva och rörde mig långsamt på ön. Först efter ett morgondopp, frukost och en timmes syslöjd började systemet gå igång.

Lä och lugn på Svallholmen klockan tre, 10-16 m/s på havet. Men jag begav mig iväg, rakt in i den stökiga vindtratten mellan Ekön och Flisö ... chockades ... fortsatte lite till efter chocktratten ... och blåstes rakt in i Fyruddens fiskehamn efter bara en halvtimmes paddling. Det fick räcka för idag, trots att det säkert fanns någorlunda "lä" för vågorna efter en rundning av Fyrudden.

Fyrudden är för övrigt ingen plats för ensamkollo, inte heller för anarkoläger med anarkotält. Den enda öppna gräsytan ligger mitt emellan den publika wc-inrättningen och de stora återvinningskärlen. Jag var där, försökte hitta energin och glädjen, men brottades hela tiden ned av fel känslor.

Tur då att den snälla hamnvärdinnan erbjöd mig en tältplats vid hamnhusets egen grästomt. Här får min mössa och jag vila över natten.

2 kommentarer:

  1. Olaus Sawyer, du är perfekt till morgonkaffet framför datorn. Fall inte för frestelsen att göra en avstickare in till Riche när du passerar Stockholm, hör du det? Jag tar med ett helrör till ditt 26-årskalas.

    /H.Finn

    SvaraRadera
  2. Misströsta inte. Du är ju på väg mot ljusare kvällar o nätter. Det är underbart - Kanske kommer värmen också Kram Anna

    SvaraRadera