söndag 15 juli 2012

Dag 55. Hölick (36 km)



(Foto: Här spökar det.)

Naturen tänker inte, har ingen avsikt, den bara är. I detta varande har den inte valt att placera ut en gigantisk udde tvärs över min kurs. Men ändå står den där och motar, gigantudden. Och det finns ingen man kan skylla på.

Hornslandet. Cirka 8 kilometer på bredden och 14 på höjden, en bit öster om Hudiksvall. Enligt Björn i Kråkö hamn gäller det att "veta vad man vill" innan man ger sig av norrut, eftersom det inte finns något bra skydd förrän först vid Kuggörarna.

Samtidigt som jag nådde Kråkö hamn - cirka fyra kilometer söder om Hornslandet - började regnet falla. Det var dags för en lunch, och jag sökte tak i en till synes "allmän" bastu i närheten av hamnen.

Nej, den var inte allmän. Mitt i lunchen - mitt i bastun - blev jag upptäckt av Björn. Jag skämdes och förväntade mig en uppläxning. Men istället blev jag inbjuden på ett stundande bastubad med Björn och svärsonen Martin.

En regnig passage utmed östra sidan av Hornslandet i dryga två timmar eller en vedeldad bastu och havsbad tills du inte orkar mer? Enkelt val.

Kvällen avslutades med en kortare färd över till Hölick vid Hornslandets sydvästra avsnitt, en rödspätta på Restaurang Sjöboa och inte ett enda spöke ... denna gång. Men här händer det tydligen diverse konstigheter både dagtid och nattetid. Dörrhandtag går upp och ned, dörrar öppnas och stängs, fotsteg och röster utan att någon syns, kaffe som sprutar rakt upp i taket från en helt vanlig kaffekanna ...

Nu gäller det att hålla ordning på tankarna i tältet.

5 kommentarer:

  1. kjempebra jobbat! Kanske inte vädret skiljer sig så mycket från här i Lofoten just nu! Och då är det en prestation att över huduvd taget förflytta sig vattenvägen. Det är du och Hurtigruten som klarar att ta er fram!
    Fortsatt god tur - klem fra Norge-släkten

    SvaraRadera
  2. Skönt att se dig närma dig Norrland!! :o) Synd att jag inte lyckades pricka dig i skärgårn. Vad tror du om Härnösand, 5-6 dgr? Bra att veta att du då äntligen klarat av halva Sverige! Jag hör av mig. H

    SvaraRadera
  3. Fick ett stort leende av din beskrivning av Hornslandet. Det vill verkligen till att passera detta kända haveriställe och angöra Kuggörarna. Köpa en rökt firre och pausa. Hoppas du får en fin fortsättning.
    Lennart B.

    SvaraRadera
  4. Leser din blogg med glede. Som lærer, imponert over dine tankefulle , småfilosofiske skildringer. Håper du skriver en bok etter turen. Lykke til videre. Hilsen fra en padlervenn.

    SvaraRadera
  5. ha det bra Ola, nu drar jag till Frankrike. vi ses i slutet av augusti i Stockholm! Mårten

    SvaraRadera