lördag 14 juli 2012

Dag 54. Långvind (42 km)



(Foto: Tält och kläder på tork vid Trollharen.)

I morse uppdagades ett självbedrägeri. Läckaget i vattensäcken var inget "riktigt" läckage, det var ett handhavandefel ... en slarvigt åtskruvad kran. Mitt eget fel alltså.

Efter instruktionsenlig åtskruvning,  dubbelkontroll och viss självrannsakan var det dags att ta tag i nästa slarveri - de blöta kläderna.

De senaste dygnen har jag låtit halvblöta kläder hänga i träden om nätterna. Man kan ju undra varför, med tanke på nattfukten. Och så har det ju som bekant regnat en del. Det är dags att införa en dos disciplin i äventyret, eller åtminstone lite vanligt sunt förnuft.

Efter åtskruvningen och morgontorken satt jag så äntligen i kajaken. Färden gick norrut (jasså?), förbi Vallvik, Ljusne och Sandarne. Söderhamn fick ett ögonkast in i viken, innan jag gick över Midsommarfjärden med vidare kurs mot Långvind. Jag hade bestämt mig tidigt.

Igår Trollharen, idag Långvind. Vackert. När jag väljer nattläger spelar alltid namnet en roll, utöver kvällssol och en någorlunda jämn mark att sova på. Många Käringöar, Bockuddar och Horsholmar har blivit bortfiltrerade under resans gång ...

Vallvik var också ett fint namn, men för tidigt för ett tält denna gång. Det blev en smörgås istället. Och en trevlig pratstund med Nick och Terry. Tack för paddlingstipsen, och ha det fortsatt bra på semestern genom Sverige!

Några mil norrut ligger Vintergatan på kartan, mellan Bodagrottorna, Skälölandet och Långön. Jag vill tälta på Vintergatan, det är nog fint där.

1 kommentar:

  1. Hahaha :-) Du är bara för skön! Fortsätt så och god tur vidare

    SvaraRadera