söndag 22 juli 2012

Dag 62. Granön (45 km)



(Foto: I horisonten, en mysig fiskeby vid havet?)

Redan på åtta kilometers avstånd förstod jag att något var galet. Rök och oljud föröver. Drömmen om gårdscaféet, fiskeboden och lanthandeln gick upp i rök (och buller), bokstavligt talat. Husum visade sig vara en hårdnackad industristad, i paritet med Gdansk, Sheffield och Detroit.

Då drömmen för kvällen var rökt saktade jag in på paddeltagen, svängde höger och hamnade på Granön istället. Tältet upp på land, kroppen ned i havet för en reningsprocess efter dagens växelväder. Sol och hetta ena stunden, regn och frossa nästa. Ena stunden tröja av, nästa mössa på. Ett evigt fixande.

Men det gick framåt, trots fixandet mellan och under oväderspauserna. Med färdvägar på "rätt" sida om öarna höll jag mig borta från de värsta vindbyarna. Men vid rundningen av Skagsudde gick det inte längre att blunda för stöket. Gamla vågor rullade in. Jag borde ha väntat, men tänkte att "det här har jag ju gjort förut". Så jag tog sats vid Västerskär ... och stannade inte förrän vid Ällön, en timme senare. Nötpaus och vatten.

Sedan var det medvind med nästan rak kurs norrut. Mot drömmarnas Husum.

1 kommentar:

  1. Tjing! Blev lite inspirerad av att träffa dig igår så jag tog mig en tur i min Catalina idag :-) Önskar dig en god tur! Ingela

    SvaraRadera