söndag 27 maj 2012

Dag 6. Göholmen (37 km)



(Foto: Rymdobservatorium, strax väster om Göholmen)

Uppe i ottan, morgondopp i 16-gradigt vatten (enligt ett förbipasserande par), frukost, byte av gastub, fix med mjölkblandning inför de närmaste två dagarna, ihoppackning och så iväg.

Ut över Kläven och Askims fjord i sydostlig riktning. Sedan rakt söderut i motvind hela dagen, fram till sydvästtippen av Fjärehals där jag vände helt på steken, drog in skutan till Göholmen och möttes av en storslagen fikabuffé. Tack Janne Bläck, Ulrika, August och Vilgot!

Nu ligger jag i tältet, strax bortanför parabolen och globen, och tänker på rymden. En kompis till mig är emot rymden, men så bekänner han sig också till en av de mer radikala förgreningarna inom anarkoantropologin. Märkligt, tycker jag. Jag är för rymden.

Kvällens rymdepos: 14 miljarder år efter tidens, rummets och materians tillblivelse reser sig plötsligt den sistnämda ur kletet i den kvalmiga okunskapens vagga och frågar sig själv: "Varifrån kommer jag?"

3 kommentarer:

  1. Jag tror, och det är min högst personliga uppfattning, att svaret om livets och universums ursprung finns i kanelgiffelgeggamojans oändligt svindlande struktur. Men jag kan ha fel...
    /Bläck

    SvaraRadera
  2. bäste Ola!

    fick höra om dina bravader av Håkan i fredags. Önskar dig all välgång på turen! Synd att jag inte kände till din tur tidigare, då kunde jag ha bett mamma gå ner med fika till dig när du passerade Sotenkanalen. Ser fram emot fortsatta rapporter, även om du redan avverkat färdens finaste avsnitt :-)

    SvaraRadera
  3. Respekt, Ola!

    Jag är imponerad och lite avundsjuk på dina storslagna planer! Hoppas allt går väl och att du kan njuta ordentligt av naturnära upplevelser, oväntade händelser och möjliga personliga insikter!

    Som sjukgymnast undrar jag förstås också om allt är ok med din epikondylit..

    Ta väl hand om dig och lycka till!

    / Samuel Å

    SvaraRadera