tisdag 5 juni 2012

Dag 15. Ringenäs (0 km)



(Foto: Mjölk.)

Klockan halv elva i förmiddags bröt jag mig ur mitt smutsiga lägerliv, tog bussen in till centrala Halmstad och beställde ett glas mjölk. Precis som Fantomen.

Så många affärer, så många saker, så många "erbjudanden du inte bör tacka nej till". Behöver vi allt det där? Jag behövde i alla fall ett nytt kartfodral, hittade ett, inhandlade det medels sparkapital ... och hoppas nu slippa vara inbegripen i ytterligare okynneskonsumtion av kartfodral (och andra saker) som är producerade för att inte hålla måttet och för att snabbt gå sönder. Jag förväntar mig att detta kartfodral håller i minst fem år - innan funktionaliteten sakta mattas av - och att det sedan kan återvinnas och bli ett nytt fint kartfodral i annan lycklig kartfodralinnehavares ägo. Åh, så vackert.

När konsumtionen var överstökad blev jag bjuden på kaffe och prinsessbakelse hemma hos Rob Blobb, bara några kilometer från mitt anarkoläger. Kanske var detta sista smaken av civilisation "för den här gången". Prognosen säger svagare vindar från i morgon lunch.

Utvilad och startklar. Nästa nattläger (som är helt okänt) är en mjuk gräsmatta, perfekt för tältpinnar, invid ett lugnt porlande vattenfall som söver. Ungefär som hemma hos Fantomen i djungeln. Pyttesmå pippifåglar i färggrann skrud sjunger kvällens vaggvisa.

Inte ett sandkorn.

2 kommentarer:

  1. Klokt att du tagit det lugnt ett par dagar, och förhoppningsvis lättar det imorgon.
    Jag måste säga att du har skrivandets talang, Ola, väldigt roligt att följa med i din blogg, även när du ligger inblåst. Lycka till nu!
    /Olle

    SvaraRadera
  2. Tråkigt att mamma inte är på plats i Ringenäs. Hon hade säkert bjudit dig på ett glas mjölk.

    SvaraRadera