måndag 18 juni 2012

Dag 28. Norje Boke (28 km)



(Foto: Fint och äkta bland lövträden.)

Uppväckelse kl 4, uppstigning kl 5, utbaxning kl 6:30, intaxning kl 13. Finito.

Tanken för dagen var att satsa hårt på paddlingen, att pressa in en femmilare och börja motvindskryssa österut bland öarna i Blekinge skärgård. Men så blev det inte.

Just när jag ska inleda fegpassagen över Pukaviksbukten vänder jag på huvudet åt vänster ... och får se en camping. Fin och äkta. Verklighetens folk rör sig inne bland lövträden, mellan husvagnarna, med fickorna fulla av duschpolletter. Jag vill dit.

I bukten blåser det 8-12 m/s. Men jag är här, på campingen, lite i utkanten. En slags snyltcamping. Jag får ta del av det fina och äkta, kan prata med Folket, kan äta glass under parasoll, kan tvätta mina kläder i ett handfat av plåt  ... och får tid att idka syslöjd på en trasig kompressionspåse. Livet är gott. Men ändå är det något som gnager.

Jag vill ha polletter.

I eftertankens kranka blekhet: "Vad bra, 28 km idag, trots campingglädjen!", tänkte jag först. En närmare lekmannagranskning visar dock tydligt att jag har styrt skeppet nästan hela vägen opp i Pukavik, "eftersom det var medvind dit" (tanke). I morgon ska jag tänka annorlunda ...


1 kommentar:

  1. Hade du hastat mer eller börjat tidigare hade du kunnat få lite schysta rocktoner att somna till... ;-)

    SvaraRadera