torsdag 21 juni 2012

Dag 31. Sandhamn (0 km)



(Foto: Vila och korsord i Sandhamn.)

Det var dags för en vilodag. En viss axel har skickat tydliga signaler de senaste dagarna ... så när vindarna idag gick i helt "fel" riktning och med helt "fel" styrka, då var beslutet enkelt. Riktigt rätt läge för vila.

Bekvämlighet. Igår kväll fick jag min andra varmvattendusch på en månad och idag har jag kunnat tvätta kläder i en tvättmaskin. Sandhamn "bjuder" på bekvämlighet ... och lånecyklar för bekväma utflykter på udden.

Ännu lite mer bekvämt blev det när min kära mor kom på besök och bjöd på pizza inne i Torhamn. Hon frågar alltid om jag behöver något mer, hon är väldigt omtänksam om sin son. Men nej, jag har allt jag behöver. Och kvällen på pizzerian var jättebra. Tack mamma!

När är det egentligen midsommar? Jag trodde att det var onsdag, jag ville gå på det lokala midsommarfirandet i Torhamn i morgon, på torsdag (?) ... klä granen, få fina presenter och sjunga lovsånger till solens och månens ära. Men kassabiträdet i den lokala matbutiken bara skrattade. "Det är torsdag idag och midsommar firar vi på lördag!" Men fredagen då?

Jag vet ingenting längre. Men inne i byarna vet man, ibland. Det känns tryggt.

PS. Nu har jag lagt ut några nya foton under FOTO OCH FILM. Och en intervju med den härlige norrmannen Laurence Östlie. Våra vägar möts på de mest märkliga platser, senast i morse vid en surfingskola utanför Torhamn. Laurence var på väg ned i kajaken, jag var på en förirrad cykelutflykt.

3 kommentarer:

  1. Hej Ola,
    Det är fantastiskt spännande att följa din resa och dina äventyr, speciellt som vi förra sommaren seglade samma sträcka som du (näe inte riktigt förståss men från Kiel, via Skanör till Vaxholm, kanske 1/4 av din sträcka..). Vi hade fullt sjå att hålla ordning på vår segelbåt och hade kuling från alla håll så jag kan bara ana vilka utmaningar du ställs inför med tuffa vågor och vindbyar. Du är en hjälte! Jag önskar dig en härlig midsommar och lycka till på färden med stiltje och blankt hav eller möjligtvis lite medvind.

    Kram
    /Katarina R

    SvaraRadera
  2. Trevlig Midsommar på dig ! Men jag tror att du ligger långt före i tankarna eftersom du skall klä granen !?

    SvaraRadera
  3. Glad midsommar på dig. Paddla väl/Anna L

    SvaraRadera