söndag 1 juli 2012

Dag 41. Trigöta (51 km)



(Foto: Vad ser du, järnverk eller skarvkoloni?)

"Det gäller att titta åt rätt håll", sa kvinnan vid badstranden. Och jag ansträngde mig verkligen ... blev förförd av den mysiga miniskärgården i väster, hittade lugnet bland de lugna pensionärerna i gästhamnen, vilade på en gräsmatta i Stenvik, tog en promenad in till centrum ... Men tyvärr, järnverket i Oxelösund syntes från nästan varje vinkel, även när jag slumrade till.

Bråviken var redan "överstökad", Oxelösund fick fyra timmar. Och när det sedan blev bra drag över Örsbaken och Kråkfjärden ökade distansen snabbt. Om jag blir jag inblåst på Trigöta blir jag inte missnöjd, snarare tvärtom. Här är det fullt av tallar. Jag tycker om tallar.

Om att titta åt rätt håll: Kvinnan vid badstranden var klok. Det är inte lätt att titta "rätt", vår uppmärksamhet är både lättfångad, eftertraktad och prissatt. Vi påverkas att stirra oss blinda på detaljer som ofta helt saknar mening.

Men på vattnet händer något, tiden flyter och rummet växer. Långa dagar och vida vyer. Inget söker mig, min uppmärksamhet blir min egen.

3 kommentarer:

  1. Fint. Jag är med.
    Ola Sandström

    SvaraRadera
  2. Även i verklighetens mörka vatten flyter tiden Ola, däremot verkar rummet krympa och ensamheten växa i ett hav av männsikor! Ska i alla fall fira din etappseger med en stor jäkla grogg och ser att du snart är i hoodsen. Messa din rutt så ska jag försöka ta mig ut o kasta åt dig ett par tre smörbullar på lämplig plats. H

    SvaraRadera