torsdag 19 juli 2012

Dag 59. Hemsö (40 km)



(Foto: Fällön och Södra sundet in mot Härnösand.)

Frånlandsvindar från nordväst. Det fick bli en halvtimmes öga mot öga med vinden - direkt in i Åvikebukten mot Avabådan och Oxviksskären - för att få höjd och för att sedan kunna falla av mot Skarpudden i en fösande sidvind resten av överfarten. En bra start på dagen.

Efter en solig klipplunch, lunchbad och klädtvätt i Bottenhavet var det dags att angöra ett Härnösand i festivalmodus. Människor överallt. Eurodisco över hela staden. Ett krympande rum.

In. In på banken, biblioteket, mataffären, konditoriet. Snabbt in i en annan värld, snabbt ut ur densamma.

Ut. Ut genom Norra sundet, mot Lungön och Hemsön. Eurodiscon och stadsdofterna tonade sakta bort bakom mig. Och jag kände en stor befrielse.

Kanske gjorde även staden det, vem vet. Jag har inte använt tvål eller schampo på 59 dagar. Och jag mår alldeles utmärkt. Ett dopp i havet varje kväll håller mig hel (?) och ren, ger en skimrande lyster åt både hår och hy ... och en svag ton av bräckt Östersjövatten.

Solen har just gått ned över en del av ett kustband som reser sig allt högre över havet. Några sista rester av dagens vågor kluckar försiktigt, behagligt vid min strandkant. Stillhet.

Och jag undrar hur jag någonsin ska kunna återvända till livet i människobyn.

1 kommentar:

  1. Ett bra val av sovplats O, hemma för mig och frihet för dig! :o) Vet dock att staden, festivalgeneralen och framförallt nymferna saknar dig, har fått många irriterade mess ikväll, hade jag kanske lovat för mycket!?

    SvaraRadera