onsdag 25 juli 2012

Dag 65. Blågrundet (34 km)



(Foto: En ren? På ett skär?)

Redan efter en timme tog det stopp. Jag skulle just runda Stor-Rönn och gå norrut, men istället höll jag på att blåsas ur kajaken. Mycket märkligt, vid utsikten söderut från Järnäsklubb såg vattnet helt stilla ut. Men det kändes för bra för att vara sant redan då.

Så jag backade tillbaka från rundningen, gick i land på en liten kobbe ... slog upp tältet, drack ett par koppar varm nyponsoppa och somnade till havets dån.

Klockan två hade vinden vridit något och lugnat sig avsevärt. Jag kokade ihop en snabb lunch av det lilla som fanns kvar i matväskan - lite bulgur och några rotfrukter - och rundade sedan udden. Med andra ord, en väldigt kort och smärtfri fastblåsning, inte minst med tanke på att varje fastblåsning inbegriper en känsla av att "nu sitter jag här för gott".

Nästa stopp fick bli Hörnefors. Där fanns det mat, hade jag hört. Efter en nödvändig omväg in i Fabriksviken och en efterföljande tio minuter lång promenad var jag framme.

Succé. Både mataffär och pizzeria på samma gata, nästan vägg i vägg. Braköp, dumköp och frosseri. Allt var tillåtet, energin hade körts i sank under de senaste två dagarnas matransonering.

Dagen avslutades med en timmes kvällspaddling på nästan spegelblankt vatten. En himmel i lila nyanser i öster, i väster sken den gul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar